Saturday, July 31, 2010

SEPINTAS SERASI...




Pencalonan Peringkat Pertama


(a) KATEGORI SERASI SEKOLAH RENDAH
Semua sekolah rendah yang terdapat di Negeri Sabah dan tidak termasuk bagi sekolah yang telah menerima anugerah serasi atau lima ketegori serasi pada tahun-tahun yang lalu . Pada peringkat ini sekolah yang melepasi peringakat ini yang dicalonkan oleh Pegawai Pelajaran Daerah (PPD) daerah akan memasuki ke peringkat kedua.


(b) KATEGORI SERASI SEKOLAH MENENGAH

Semua sekolah menengah dan teknik yang terdapat di Negeri Sabah dan tidak termasuk bagi sekolah yang telah menerima anugerah serasi atau lima ketegori serasi pada tahun-tahun yang lalu . Pada peringkat ini sekolah yang melepasi peringakat ini yang dicalonkan oleh Pegawai Pelajaran Daerah (PPD) daerah akan memasuki ke peringkat kedua.


(c) KATEGORI WIRA HARAPAN SERASI
Peringkat Sekolah Rendah
Hanya sekolah rendah yang pernah memenangi anugerah ketegori dalam Anugerah SERASI sahaja yang layak menyertai bahagian ini dan bagi sekolah yang telah pernah memenangi anugerahkategori Wira Harapan adalah tidak layak lagi untuk bertanding di dalam ketegori ini .

Peringkat Sekolah Menengah
Hanya sekolah menengah yang pernah memenangi anugerah ketegori dalam Anugerah SERASI sahaja yang layak menyertai bahagian ini dan bagi sekolah yang telah pernah memenangi anugerahkategori Wira Harapan adalah tidak layak lagi untuk bertanding di dalam ketegori ini .

(d) KATEGORI WIRA SERASI
Kategori WIRA SERASI ini adalah anugerah tertinggi di dalam pertandingan SERASI. Hanya pemenang-pemenang yang telah berjaya memenangi Anugerah SERASI, Anugerah Wira Harapan sahaja yang layak untuk menyertai bahagian ini.

Peringkat Kedua
Sekolah-sekolah yang telah melepasi peringkat pertama akan memasuki saringan kedua. Pengadilan peringkat akan diadili oleh kakitangan Jabatan Hutan Negeri Sabah. Pengadilan akan dibuat yang mana para pengadil akan turun kelapangan.




Peringakt Akhir.
Sekolah- sekolah yang telah berjaya ke peringkat akhir akan diadili dari semua sudut baik di lapangan atau di peringkatperancangan dan pengurusan. Pengadil peringkat ini adalah dilantik oleh pihak jawatankuasa tertinggi SERASI dan ianya mewakili lapan agensi yang terlibat.